Turbos!

IMG_4380

Image165645

Imageuyuy1

Jag har fått hem diverse viktiga delar till turbo bygget. Bland annat turbos. Jag har i minst ett halvår stått på väntelista på Borg Warners EFR 9180 med tial avgashus som inte finns ännu men skulle tillverkas, då det verkar dra ut på tiden så blev det andra turbos så länge. Precision 6766 som ska vara helt ok och de verkar fina. Så det får bli att köra med dessa i början. Och 2st av dessa ska vara ganska kapabla till att ge ordentligt med effekt :)

Jag har provat ut plats för turbos och intercooler. Turbos var större än jag trodde så de fick inte plats där jag först planerat, men tror det blir riktigt bra nu med. Så nu vet jag nog allt smått jag behöver som slangar, rör och vattenkylare till intercooler som jag behöver beställa för att bygga.

Men bilen är ihopplockad igen. Det lite bökiga är att jag har inget riktigt mekgarage som man är van vi hemma i Sverige. Så jag kan inte plocka isär bilen och låta den stå och se eftersom vad jag behöver för delar. Vanliga mek garage tror jag inte finns här i Dubai. Antingen bor man i hus med garage, men jag bor i lägenhet. Men jag tror att alla lämnar in till firmor här när bilar ska byggas om eller trimmas.

Jag får hyra in mig på en plats i en verkstad som har alla svetsar och maskiner m.m. när jag ska göra själva turbokonverteringen. Men då är det väldigt bra om jag har precis allt, som alla rör, slangar och smått så den inte blir stående där för länge.

Lite bökigt som sagt men ändå kul att kunna använda och köra bilen lite då och då..

 

 

Viktiga givare

10688030_843552935665717_8588909207270485063_o

10697232_843552942332383_4535672858935902189_o

Liten uppdatering.. Givare, små delar som är väldigt viktiga. Jag har monterat lite mer givare. Tex en mappsensor som klarar övertryck då originalets jag kört med inte kommer funka sen till turbo. Jag brukar vilja ha tryckgivare för olja och bränsletryck i mina bilar för att ha koll och för säkerhetsfunktioner eller lampor. Har monterat denna bränsletrycksgivare i lambon och där har den en viktigare funktion än bara för säkerhet. För det första är Motec M1 ett riktigt VE baserat styrsystem. Så har man väl mappat in kurvan för motorns verkningsgrad(förmåga att pumpa luft), så behöver man inte mappa om något om man ändrar på bränslet. Spridarna karaktäriseras av Motec så man har värden på vad spridaren ger vid olika tider och tryck som man matar in i boxen. Så byter man spridare behöver man inte mappa om. Eller om man bara vill höja bränsletrycket så är det bara att skruva på regulatorn och Motec känner av det och bilen går precis som vanligt med samma lambdavärde men bränslet räcker till lite mer effekt. Även om bränsletrycket skulle sjunka pga något pump problem så kompenserar styrboxen med längre spridartider, vilket har visat sig funka perfekt i verkligheten(rallybil).
Även om man vill ändra lambdavärde någonstans i tabellen skriver man bara in vad man vill ha för lambdavärde.

Alla givare kommer ifrån BjpRace.se och denna tryckgivare är en lite billigare variant av dessa annars ganska så dyra givare, speciellt om man ska ha flera styckna att mäta tex oljetryck, bränsletryck, vevhustryck, vattentryck, bromstryck m.m.

Annars är jag ute och kör en hel del och knapprar på datorn. Det blir många timmar med att lära sig det ganska avancerade Motec M1, och att koppla in sig på diverse system i bilen original system och få dem att lira ihop. Framförallt lite klur med växellådan. Då det ska vara en bra gatbil ska den funka bra både vid lugn stadskörning som vid full gas.

Grejat lite..

614902_834571466563864_8091379308513013078_o

10533908_834571469897197_8008378655325396192_o

Grejat lite med lambon. Har tagit bort relä och säkringsboxen till motorstyrningen och ersatt med Motec PDM. Programmerat den och allt funkar som vanligt. Även CAN bus i mellan M150 styrboxen och PDM så jag kan styra diverse funktioner i PDM utan att dra utgångar från styrboxen. Tex bränslepumpsutgång. Och man kan se vad som händer på alla PDM kanaler ifrån M150 styrsystemet.
Kopplar in lite mer givare till styrsystemet. Men allt är lite i test stadiet så kabelhärva och sånt är inte så snyggt förrns jag vet exakt allt hur jag ska ha det.

Skruvat isär lite på motorn och kollat hur det ser ut och måttat lite. Ska bygga om oljesystemet lite.. Även måttat för intercooler så jag har beställt vatten intercooler core, turbos, wastegates och lite sånt.

PDM

10256613_794049130616098_4756757001479577788_o

Har skaffat en PDM till Lamborghini projektet. När jag började koppla in Motec motorstyrningen tillkommer det ju ett eller flera reläer och säkringar. Plus att det är en säkringsbox och ett gäng reläer redan som styr diverse funktioner och komponenter runt motorn.
Det jag ska göra med denna Power Distribution Module är att ersätta vanliga reläer och smältsäkringar.
Denna har en plus ingång och sen 30 utgångar(och diverse ingångar). Så man kan säga att den ersätter 30st säkringar och lika många reläer.
Man programmerar denna med dator likt hur man gör med motorstyrning. Man kan välja på utgångarna vid vilken ström ”säkringen” ska gå, hur många gånger den ska återställa sig själv m.m.
Och man kan lägga in hur många logiska funktioner som helst för att ersätta reläer. Så många roliga funktioner kan man göra med den.
Jag kommer använda den först och främst till motorn och dess komponenter.
Seriösa tävlingsbilar som annars använder dessa brukar ha hela elsystemet genom den och köra lysen, vindrutetorkare m.m. Och då få ett enklare elsystem och risken att få bryta ett race pga att en säkring poppar av nån anledning försvinner.
Detta är inget jag behövt för att bygga om bilen till turbo, men jag tycker sådan här teknik är så kul så det blir lite sådant först.

 

Lambdasensorer

10005887_751153624905649_1458007218_o

Kopplar el på Gallardon. Skaffade MoTec LambdaToCanDual och 2st NTK sensorer. Tyckte först det var lite dumt med en separat lite box för lambda då det vore bättre med allt samlat i en Ecu. Men Det är faktiskt rätt smart med att ha denna lilla controller nära sensorerna och sen en CAN bus kabel från denna till Motec Ecu:n, då är det en digital signal som är mycket mindre störkänslig än vad en analog signal är. Och på denna databus som är två kablar kan man koppla in upp till 32st lambdagivare, så det kan ju spara en del kablage med CAN. Jag nöjer mig dock med 2st givare nu, en för varje cylinder bank. Och angående de som inte gillar att det blir många boxar så tror jag det är ca 40st databoxar i 2014 års F1 bilar.

Jag använder mig av Deutsch DTM kontakter där jag kan nu. Det är nog den bästa plastkontakten. Stiften är samma som används inom flyg, så jag kan använda mina verktyg från jobbet.
När jag har fått ordning på all el och klurat ut hur allt funkar på Gallardon är tanken att göra en riktigt fin Mil-Spec/Autosport kabelhärva med aluminium kontakter och allt annat vad det innebär.

Dunpventiler

966160_739708662716812_1930584553_o

Samlar på mig lite delar.. Här Nuke Performance dumpventiler med V-band från Bjp Race. Dessa och diverse annat finns på www.BjpRace.se
Även svarta silikonslangar till turbo installationen kommer ifrån Bjp Race som nu har ett större sortiment av svarta silikonslangar.

För dem som inte visste så startade jag företaget Bjp Race för ett par år sedan. Och även om jag flyttat till Dubai så drivs företaget fortfarande i Sverige och säljer delar genom webshop och gör även service och test av bränslespridare.




Ny hjärna. Motec styrbox

1800134_733767433310935_549151712_o

Har äntligen fått hem en väldigt viktig komponent för bygget av Lambon! En ECU av Motec (M150). Det är en ny ecu som egentligen är avsedd för mer komplexa motorer och fordon som sitter i flera moderna bilar. De vill gå ifrån de med att ha en mjukvara som ”passar alla” motorer såsom de allra flesta eftermarknads motorstyrning är. Så man ska ha en mjukvara som bara har de parametrarna som just den motorn använder. Det blir allt vanligare att ecu behöver kontrollera elspjäll, växellådor, direktinsprutning och liknande vilket denna box klarar av. Nu finns det inte något package(mjukvara) till Lambon så min tanke när jag skulle beställa var att köpa licens för att göra en egen firmware, för det är möjligt och de har ett program för att bygga egen firmware.
Men sen släppte Motec precis en generell firmware som går att använda till att styra olika typer av motorer. Så jag köpte denna GPR firmware till att börja med. Med den ska jag kunna styra motorn. Men jag kommer inte kunna göra allt som jag vill göra så antingen får det bli att skriva egen firmware i framtiden eller att det kanske kommer något bra för Lambon som Motec eller annan utvecklar.

Jag kommer börja med att få bilen att fungera som sugmotor och med styrsystemet, sen efter det blir det överladdning. Det jag tror blir klurigast med bygget är just elektroniken, så jag börjar klura med det. Själva turbo installationen ska inte vara så krånglig eller mycket annorlunda än vad an gjort tidigare.

Och denna box är inte PlugNplay. Och jag vill inte använda den som piggyback heller. Så som nästan alla turbomatade Lamborghinis idag så har de kvar original motorstyrning som styr allt som vanligt och sen använder tex Motec M800 för att styra 10st extraspridare som svetsats in i insuget. Och sen har original tändbox ”chipats” så sista raden i tändmappen är sänkt och fast. Det känns lite ”B”, men har ju visat sig funka bra och ge tillräckligt med effekt för många 1500hp+ lambos.

CCB bromsfix (2013)

1402812_705935609427451_364002048_o

Fick nya bromsskive bultar idag!
Jag märkte för en tid sedan att några bultar och ”kuttar” som håller fast själva kolfiberkeramiska skivan i hubben var dåliga. Åkte till Lamborghini och de kunde inte få fram sådana, rekommenderade att jag isåfall skulle köpa nya skivor a 30000kr styck. Så jag bytte dessa bultar själv då flera var dåliga av någon slags korrosion. Men behövde några ”kuttar” och tänkte tillverka egna. Men då fick jag höra att Lamborghini återkallade bilar i Usa och England av just 2008-2009 årsmodell och som hade CCB bromsar.
Åkte till verkstaden i Dubai igen och nu hade de med fått kännedom om problemet. Så nu bytte dem bultar och ”kuttar”. När jag hämtade bilen idag hade dem fixat en annan smågrej och tvättat bilen med, och utan att jag behövde betala något. Det var bra service och lite skillnad mot om jag skulle köpt nya skivor för att åtgärda problemet.