AN kopplingar och slang..

20

Mer info om delar.. Har inte haft tid att skruva något med bilen på sista tiden. Men det har dykt upp lite fina delar.

Det blir en del nya slangar när det blir turbo system och vattenintercooler system.
Kollade runt på marknaden vad man skulle ha för kopplingar. De AN kopplingarna som är vanliga och där slangen bara tätar mot en kona när man skruvar ihop dem går helt bort. Även om de funkar och är prisvärda så om man har ett helt gäng kopplingar så är det rätt säkert att inte alla blir helt 100% täta. Så skulle man ha AN kopplingar så skulle det vara riktiga där det är en vass kant i konan som skär in i gummit.  Ska man ha godkända i tävlingsverksamhet eller flyg är det dessa som skär in som gäller. Men sen finns det ju pressade aluminium kopplingar som är ännu finare, så det fick bli dessa, och från XRP. De säger själva att de flödar mer än vanliga kopplingar då innerdiametern på kopplingarna är större än vanliga AN kopplingar. Sen är det mycket hög kvalite och låg vikt på grejorna vilket passar bra i mitt Supperleggera projekt. Dessa används i diverse motorsport som tex Top Fuel.

Slang så tänkte jag använda HS79 som används i Formel1 tex, väldigt lätt, stark och dyr. Men den är grön/gul vilket är lite fult… Men XRP släppte nyss en ny slang(ProPlus) som är väldigt likvärdig, klarar allt som etanol, metanol, nitrometan. böjbar och finns med svart monafilment hölje vilket är snyggare, och lite billigare. Så kör på den.

Så nu är det bara att vänta på min hydrauliska press jag beställt så man kan tillverka slangarna.

21 22

Bild på ProPlus slangen i genomskärning.XRP

 

Intercooler

ic1

Jag har valt att köra med vatten intercooler. Det är inget jag haft i tidigare byggen och har ingen erfarenhet av. Och när jag börjat forska i ämnet så har jag inte hittat så mycket bra info om hur man räknar och dimensionerar intercoolersystemet. Och ett vattenkylt system som kommer användas i en gatbil har många fler parametrar än vad en vanlig luftkyld intercooler har.

Jag hittade en tillverkare av själva intercooler kärnan som var Bell Intercoolers. Företag av Corky Bell för dem som har läst lite turbo böcker kanske känner igen. Verkar användas av andra i motorsport och fick lite bra info och tips av dem. Fanns i många storlekar så köpte en och ska bygga gavlar till den.

Men då jag inte kunnat räkna så mycket på systemet och inte vet riktigt vad som är effektivast så får jag testa mig fram. Blir ett gäng temperaturgivare både för luft och vatten och se vad som händer. Tror det kommer funka bra, men är ganska säker på att denna intercooler kommer bytas ut nån gång framöver och testa annat.

Tips jag fick av Bell var att ha väldigt högt flöde på vattnet. Många vattenpumpar på marknaden klarar det flödet som behövdes, men sjunker mycket när det blir motstånd i systemet. Vet inte hur mycket motstånd det kommer bli i mitt system. Men då jag ska ha ett gatsystem med vatten-luft kylare i systemet så lär det bli en del motstånd. Är ju inget dragrace system med bara intercooler och isvattentank jag ska köra med.

Så pump hittade jag en EMP som håller högt flöde även när det blir högre tryck i systemet. Denna kan man även styra hastigheten på den via CAN Bus. Så försöka få till det via Motec så den bara pumpar så mycket som behövs hela tiden.
Denna pumpen är för övrigt inte gjord för intercoolersystem utan är för vattensystem i större maskiner, stridsfordon och amerikanska skolbussar :)
Så den kommer nog funka bra och säkert inte behöva gå så hårt nu till en början när det inte kommer tas ut så mycket effekt.

Formel 1 har ju börjat med turbo till i år som säkert alla vet. Väldigt intressant tycker jag! Och den lilla information som kommit ut om de olika teamens motorpaket så är det väldigt intressant att se hur olika teamen byggt. På ämnet intercooler så har vissa vanliga luft-luft intercoolers och vissa luft-vatten intercoolers. Tex så har Mercedes luft-vatten intercooler och för den som följt F1 i år så är det väldigt tydligt vilka som har det bästa motorpaketet. Så luft-vatten intercooler är nog inget dumt val. Framförallt om man som jag och f1 bil har mittmotor.