Oljebyte…

2

Har byggt om oljesystemet lite. För det första så vill jag ha ut olja till de blivande turbo aggregaten.  Sen när jag gjorde första servicen på bilen själv så märkte jag att det var inte så smidigt. Original oljefilter sitter inne i V:et, under insuget. Så det är lite bökigt att komma åt det. Man behöver ta bort spjällen och lite annat. Och original Lamborghini insatsfilter är väldigt dyra, över 1000kr för filtret.

Så jag monterade en filterförflyttare. Fin CV products oljefilteradapter.

4

Wix racing olje filter som ska vara bra och används inom racing och till torrsumpsystem (det är torrsump i Lambon). Även om detta filter är minst lika bra så är det billigare än original Lamborghini. Bra det då jag säkert kommer göra oljebyten oftare än intervall om det blir turbo och sen E85 framöver.

Det går ett stort oljerör i V:et på motorn och jag kapade det och gjorde adapter för AN koppling i ena ändan. Men där original filtret satt så ville jag göra en ny och smäckrare adapter. Så jag ritade upp en 3D CAD ritning. Men det var inte det lättaste att hitta någon i det här landet som kunde CNC fräsa ut den. Jag blev lovad att det var inga problem men när tiden gick och inget hände och det visade sig inte gå så blev det att fräsa en manuellt. Blev inte lika snyggt som en CNC fräst del skulle bli så jag får försöka få en gjord i Sverige i framtiden. Men det fungerar bra som det är nu i alla fall..

1

Sen fick jag pressa slangkopplingar. XRP kopplingar och slang, finns några inlägg bakåt. Så nu sitter filtret bakom motorn och brevid oljetanken. Utgång för oljetryck till turbos finns på filterhållaren. Jag gjorde även i ordning tubornas oljeretur och vevhusventilationen när jag har ut stora delar av oljesystemet som tanken tex.

3



Kablage.. Race Spec!

1

 

Har gjort kablage till Lambon. Och detta är något som jag tycker är väldigt intressant. Det är ett tilläggs kablage för diverse givare och komponenter som är bra vid turboladdning.
Kablage kan ju vara ganska enkelt, Men även ganska avancerat och en ”vetenskap” som nog inte många vet om. I vanliga bilar brukar det vara ganska enkla kablage och det funkar ju bra! eller?

Formel 1, WRC och många andra racing klasser idag kör med ”Race spec” som skiljer en hel del i material och hur man gör dem mot vanliga bilar.

Jag har byggt mot Race spec specifikation och som det ibland kallas Mil Spec. Vilket är Amerikanska försvarets specifikation och brukar användas i flygindustrin, militärt som civilt.
Och för lite historia med motorsport kablage så använde man för en tid sedan flyg grejor (Mil Spec) i Formel 1 och annan motorsport för att det var stabilare än bil grejor och lättare komponenter. Men man såg att kontakter och kablage ofta lev ett hårdare liv i en racebil än vad de gör i flygplan. Ofta är det mer vibrationer och olika typer av vätskor och att det oftare kopplas loss och ihop kablaget.

Så då började någon tillverkare av flyg kontakter göra grejor för race bilar och blev kallat race spec. Vilket ofta är rättså lika delar men diverse skillnader, men priset ungefär lika. Det vill säga dyra grejor.

Till att börja med är det kablarna. Det är samma som i flyg. Hög ledningsförmåga och starka. Isoleringen är av Tefzel istället för PVC eller liknande. Vilket är mycket starkare mot nötning och tål olika kemikalier. Isoleringen är också mycket tunn. Viket gör smidiga kablar och låg vikt.
Sen har jag räknat på kabelarea beroende på vad dem ska dem till så man inte har för grova kablar någonstans. Tex givare behöver inte grova kablar. AWG 22 eller AWG 24 tex. Ja man räknar kabelarea i AWG nummer istället för kvadrat mm som nog de flesta är vana med i Sverige. Högre AWG nummer = mindre kabelarea.

Antingen drar man kablar rakt i en stam. Men vill man ha en väldigt flexibel kabelstan så gör man en så kallad ”concentric twist”. Man lägger kablarna i olika lager. Med förutbestämt antal. och varje lager tvinnar man i motstående varv runt det föregående lagret. Det blir en väldigt böjbar kabelstam och det gör att det inte drar eller blir mer stress på någon annan kabel mer än någon annan.
Se bilden under när jag sitter på balkongen och pysslar med detta.

2

När denna härva var klar blev det 27st kablar i den. Och dem grövsta i mitten. Dock så är diametern för dessa 27 kablar ihop bara 7,5mm.
3

För att täcka kablarna sedan och skydda dem ännu mer så använde jag Raychem DR-25 krympslang. Som är standard för racebilar och flyg. Denna krympslangen är riktigt trevlig och blir mjuk och mer som en gummiliknande slang efter att den är värmd istället för mer plastig och stel som många andra blir. Denna tål även kemikalier som olja, bensin m.m.
Vid förgreningar använde jag Raychem krymp förgreningar. Dessa som inte har lim i sig så har jag Resintech epoxi i förgreningarna innan de krymps. Blir fortfarande någorlunda mjuk efter härdning. Och ser till att det blir tätt. Hela härvan jag byggt är 100% tät och kan användas under vatten, olja eller vad som. Så den ska tåla alla typ av läckage och klara sig i många år även värme tål den riktigt bra om man skulle få motorbrand.
4

Kontaktstycke som har bajonett fattning mot brandväggen är Deautsch Autosport. Det är en aluminium kontakt med guldplätterade cirkulära stift i samma som i flyg kontakter.
Mycket fina, starka och lätta.
För att avlasta kablarna och stiften så inte någon kabel drar i stiften gjorde jag en lite loop på varje kabel innan den går in i kontakten. Bra om man behöver koppla ur eller koppla om något stift nån gång med. Därför detta kallas ”service-loops”. Sen övertäckt med Raychem krymp slang boot. Finns många sådana som krymper olika mycket i olika ändar. Under krympningen Resintech och även som kanttätning som synes då det är lite blankare är krympslangen.
5

Även till kontakter till givare görs service loopar och sådana krymp bootar där det passar.
6

Motsvarande kontakt som monteras i topedväggen.
7

Alla kablar märks så man snabbt ska kunna se vart de ska kopplas. Printat på gul krympslang och sedan genomskinlig Raychem krympslang som skydd. Även huvudmärkning på härvan med logotyp :)
8

Några kontakter till givare. Dessa gråa kontakter är även dessa Deutsch, men deras billigare serie DTM vilket är en väldigt bra kontakt som använder samma bra cirkulära stift som används i dem runda Autosport kontakterna. Men med plasthus istället. Använt krympslang mellan kontakt och kablaget, det är Raychems krympslang med lim i som gör att den blir tät. och den har krympförhållande på 4:1 vilket är smidigt.
9

 

Man kan även göra om givare med kontakten en bit ifrån istället för direkt på givaren. Dessa Wastegate positions givare har en ganska dålig kontakt.
10
Så jag gjorde om givaren.
Slipade bort lite plast. Klämde kablar på stift och fyllde upp insidan på kontakten med Resintech RT125 och utanpå det krympslang och en DTM kontakt en bit bort. Stabil stark lösning som även är bra i den varma miljön.
11

Färdiga härvan och några givare. Helt tät och borde tåla det mesta.
Kan tillägga att löda några kablar eller stift är ”big no no”. Man klämmer alla stift och skarvhylsor. Och det behövs ett par olika special tänger och backar för att klämma de olika stiften.
12

Nu sitter denna i bilen och gömd i V:et på motorn så den syns inte.
Tanken är att göra hela motorhärvan i detta stuk då jag kör med original härva nu till spridare m.m. Men det får bli senare.
Och helst ska det bara vara sådana runda Autosport kontakter till alla givare. Dock så kostar även en sådan liten kontakt för bara ca 3 kablar uppåt 1000kr st. Så en skarv hona och hane, och sådana krympslangs bootar går på ca 2200kr st för en liten koppling…