Turbo Byggbilder till sommaren 2016

 

Här kommer lite byggbilder på hur bilen byggdes ihop till sommaren 2016. Första versionen av turbo bygget som jag testade på sensommaren.image17image1 Skulle vara häftigt att sätta Lambo motor i en Volvo!

 

image2 image3 Jag plockade ur motorn vintern 2015/2016 men tog inte isär den. Planen var först att förstärka den. Men nu är det planen till 2017 att sätta i starkare delar så man kan höja laddtrycket. Gjorde lite små modifieringar som flera extra givare tex.

image4

 

 

Jag hade som plan att bygga om instrumentet, istället för dem analoga mätarna sätta in min Motec Dash. Men ha kvar flera av original funktionerna i clustret. Dock blir det väldigt svårt när allt satt på ett kretskort istället för separata enheter som jag hade hoppats mer på. Jag köpte ett extra Superleggera instrument som jag har exprimenterat på. Så detta är inte original instrumentet i bilen. Nu är detta jobbet lite vilande då jag satte Motec Dashen på instrumentbrädan i mitten istället och det blev helt ok.image5

 

image18Här är Motec C127 dashen. Original sitter det 3st analoga mätare där. Så fick höja upp och sätta lite kolfiber på sidorna.

image6Insugsrören till turbona. Version 3 eller 4. Provade lite olika typer av rör och slang men detta var vad jag blev mest nöjd med. All svetsning gör jag som vanligt själv. Har inte svetsat jättemycket senaste så man är lite ringrostig..

image7 Precision 6766 turbos.

 

image8 Billet kompressorhjul.

image9Det mesta börjar falla på plats. Kylaren som syns är en av två för att kyla intercooler vattnet. Svensktillverkad Setrab kylare med Spal el-fläkt. Det byggdes bättre fästen till allt sådant jämfört med när bilen provkördes första gången med turbo i vintras.

 

image10Avgassystemet är original Superleggera. Först började jag bygga ett eget men blev en nöjd. Så nu sitter original efter turbosarna. Fördelen är att med de hårda ljudkraven på svenska banor så kanske man klarar sig. Sen är det spjäll på dessa så man kan välja högt/lågt avgasljud. Har satt en knapp i bilen så jag kan välja själv. Nackdelen är att det inte är så grovt. Så frågan är hur mycket effekt det klarar av innan det stryper för mycket.

image11Svenska Nuke performance dumpventiler. Vet inte om jag är helt nöjd med positionen, men så fick det bli. Ville ha dem innan intercoolern för att slippa så mycket värme som möjligt till intecoolern. image12Högersidans Turbosmart wastegate. Med positions sensor! Mycket intressant att se hur wastegaten rör sig jämfört med laddtrycksstyrningen i motorstyrningen. Jag fick även laborera med fjädrarna i wastegatearna för att få så lågt ladd jag ville ha. Kunde ställa ner det till 0,05 bar!

image13All aluminium lackerades i svart wrinkle finnish.

image14Det blev tight för oljestickan och röret för påfyllning av olja i torrsump tanken. Inklämd mellan turbo och intercooler.

image16  Byggde en tank till intecooler vattnet. Allt vatten i IC systemet cirkulerar genom denna. Sugsidan har en ”sump” med perforerade hål. Så det ska gå bra att fylla denna med is om man vill ha kall kylvätska! Silikonslangen är bytt mot XRP slang med Hydraflow koppling.

image15 K&N luftfilter till högersidans turbo.