AN kopplingar och slang..

20

Mer info om delar.. Har inte haft tid att skruva något med bilen på sista tiden. Men det har dykt upp lite fina delar.

Det blir en del nya slangar när det blir turbo system och vattenintercooler system.
Kollade runt på marknaden vad man skulle ha för kopplingar. De AN kopplingarna som är vanliga och där slangen bara tätar mot en kona när man skruvar ihop dem går helt bort. Även om de funkar och är prisvärda så om man har ett helt gäng kopplingar så är det rätt säkert att inte alla blir helt 100% täta. Så skulle man ha AN kopplingar så skulle det vara riktiga där det är en vass kant i konan som skär in i gummit.  Ska man ha godkända i tävlingsverksamhet eller flyg är det dessa som skär in som gäller. Men sen finns det ju pressade aluminium kopplingar som är ännu finare, så det fick bli dessa, och från XRP. De säger själva att de flödar mer än vanliga kopplingar då innerdiametern på kopplingarna är större än vanliga AN kopplingar. Sen är det mycket hög kvalite och låg vikt på grejorna vilket passar bra i mitt Supperleggera projekt. Dessa används i diverse motorsport som tex Top Fuel.

Slang så tänkte jag använda HS79 som används i Formel1 tex, väldigt lätt, stark och dyr. Men den är grön/gul vilket är lite fult… Men XRP släppte nyss en ny slang(ProPlus) som är väldigt likvärdig, klarar allt som etanol, metanol, nitrometan. böjbar och finns med svart monafilment hölje vilket är snyggare, och lite billigare. Så kör på den.

Så nu är det bara att vänta på min hydrauliska press jag beställt så man kan tillverka slangarna.

21 22

Bild på ProPlus slangen i genomskärning.XRP

 

3 reaktion på “AN kopplingar och slang..”

  1. Hej.
    Intressant att följa. Har också bytt från race Porsche till Gallardo. Va lite sugen på Carrera GT men på tok för dyr.
    Klassen närmast är Gallardo.. så det står en Gallardo i garaget nu.
    Följer spänt ditt Project.. framför allt kopplingen, vad blir det?
    MVH
    DPHANS

    1. Hej.
      Vad kul! Tevliga bilar dessa Gallardos!

      Har lite olika alternativ så vi får se vad det blir för koppling.
      Till första steget så kommer faktiskt Superleggerans original koppling räcka till. Tror den klara uppåt 900-1000hk.
      Mvh Peter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *