Oljebyte…

2

Har byggt om oljesystemet lite. För det första så vill jag ha ut olja till de blivande turbo aggregaten.  Sen när jag gjorde första servicen på bilen själv så märkte jag att det var inte så smidigt. Original oljefilter sitter inne i V:et, under insuget. Så det är lite bökigt att komma åt det. Man behöver ta bort spjällen och lite annat. Och original Lamborghini insatsfilter är väldigt dyra, över 1000kr för filtret.

Så jag monterade en filterförflyttare. Fin CV products oljefilteradapter.

4

Wix racing olje filter som ska vara bra och används inom racing och till torrsumpsystem (det är torrsump i Lambon). Även om detta filter är minst lika bra så är det billigare än original Lamborghini. Bra det då jag säkert kommer göra oljebyten oftare än intervall om det blir turbo och sen E85 framöver.

Det går ett stort oljerör i V:et på motorn och jag kapade det och gjorde adapter för AN koppling i ena ändan. Men där original filtret satt så ville jag göra en ny och smäckrare adapter. Så jag ritade upp en 3D CAD ritning. Men det var inte det lättaste att hitta någon i det här landet som kunde CNC fräsa ut den. Jag blev lovad att det var inga problem men när tiden gick och inget hände och det visade sig inte gå så blev det att fräsa en manuellt. Blev inte lika snyggt som en CNC fräst del skulle bli så jag får försöka få en gjord i Sverige i framtiden. Men det fungerar bra som det är nu i alla fall..

1

Sen fick jag pressa slangkopplingar. XRP kopplingar och slang, finns några inlägg bakåt. Så nu sitter filtret bakom motorn och brevid oljetanken. Utgång för oljetryck till turbos finns på filterhållaren. Jag gjorde även i ordning tubornas oljeretur och vevhusventilationen när jag har ut stora delar av oljesystemet som tanken tex.

3



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *