E85 och elspjäll

IMG_8607

Det första som gjordes i Sverige var att tanka i E85 eftersom det är det jag ska köra på framöver.

Körde en sväng i bänk. Inte direkt för att mäta effekt eller mappa utan för att kalibrera in diverse värden. Det finns många mer värden att justera i ett Motec M150 än vad det gör i de flesta andra vanliga styrsystem.
Justerade även in knack kontrollen. För att göra det behöver man få motorn att spika och sen testa fram vid vilken frekvens som den ger mest utslag. Lite läskigt att spika fina Lambo motorn! Men det var på låg last. När man hittat frekvens och tröskelvärde så kommer den sen korrigera tändning på just den cylindern som spikar om det skulle spika framöver. Och kommer även varna på Dashen om den korrigerat för spikningar. Men förhoppningsvis var det sista gången den spikade.
Körde även med en separat Plex-Tunning spiknings monitor som FA Engineering har och som funkade riktigt fint och var överens med motec på spikningar. Tack till Fredrik Aspelin FA Engineering för hjälp med körningen i rullarna!

IMG_9058

 

IMG_9072

Tog även kontroll över dem två el-spjällen. Tidigare har original styrbox styrt dem då det är lite klurigt med hur dem jobbar ihop med växellådan. Men nu styr jag dem med mitt Motec M150. Mycket parametrar även här att justera och framförallt för den robotiskt styrda E-gear växellåda. Men jag körde en del och känner redan nu att jag kommer få bilen att gå smidigare än original. Även om jag har mycket justering kvar att göra.

IMG_8899


 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *